Islam adalah ajaran yang bersifat
universal dan komprehensif,sesuai diaplikasikan pada bila-bila masa, sekalipun
berlaku perubahan zaman dan sosial.Ajarannya merangkumi semua aspek kehidupan
manusia.Kemodenan yang berlaku memaksa umat Islam mencari satu resolusi yang
terbaik selari dengan kemodenan semasa.Proses ini secara tidak langsung telah
melahirkan beberapa aliran pemikiran yang akhirnya mewujudkan satu senario
pertentangan diantara aliran-aliran pemikiran tersebut.
Para pemikir Islam pada umumnya
terbahagi kepada dua golongan.
Pertama: Golongan yang meragui keserasian Islam
dengan peradaban moden justeru mempertahankan keutuhan tradisi Islam sedia ada,
golongan ini sering dikatakan sebagai anti kemodenan ini dapat dilihat dalam
pengamalan konsep taqlid yang agak keterlaluan. Golongan yang kedua mereka yang merasakan satu keperluan bagi umat
Islam bergerak seiring dengan kemodenan
semasa agar tidak dikatakan ketinggalan zaman, dalam masa yang sama memelihara
nilai-nilai Islam sedia ada.
Kedua: Golongan ini melihat
syariat Islam memerlukan satu pendekatan baru dengan mengkaji semula
hukum-hukum dan nilai-nilai yang sedia ada didalam Islam untuk merubah umatnya
agar mampu bersaing dalam kemodenan yang dibawa oleh Barat. Komodenan yang
dibawa oleh barat tercangkup bersamanya satu pandangan hidup,falsafah dan
sejarah tersendiri yang mengandungi ideologi-ideologi tersendiri.Dari segi
falsafah modenisme datang bersama-samanya beberapa ciri penting seperti
rasionalisme,sekularisme,humanisme perubahan sosial dan kemajuan yang mana
beberapa ciri ini ternyata tidak sesuai dengan pendekatan yang dibawa oleh
Islam.Oleh yang demikian, dalam keghairahan mengejar kemajuan, setiap fahaman
harus diteliti agar ianya dapat disaring dan akhir benar-benar dapat memberikan
manfaat kepada masyarakat Islam.
Gerakan refomis atau gerakan tajdid lahir pada abad ke 19 dan 20 hasil daripada
lonjakan kemodenan yang berlaku di kebanyakan dunia Islam dengan tujuan
melakukan pembaharuan dalam pemikiran masyarakat Islam, bagi membolehkan mereka
menyaingi kemajuan yang dibawa oleh Barat.Golongan ini menyeru kepada
pentafsiran semula sebahagian ajaran-ajaran Islam di atas nama tajdid dan
islah.
Kemunculan tokoh-tokoh seperti Jamal
al-Din al-Afghani (1875-1954) dan Muhammad Abduh (1849-1908) telah membuka ruangan baru dalam lanskap dunia
umat Islam.Kemunculan aliran refomis ini pada awalnya memperjuangkan
kemerdekaan dan memperbaiki taraf pendidikan,kefahaman ugama,ekonomi dan
politik dalam masyarakat Islam.
Di Malaysia kemunculan golongan refomis ini
hasil daripada idea tajdid yang dibawa oleh intelektual dan sarjana tempatan
yang mendapat pendidikan di Timur Tengah dan Barat gabungan antara dua elemen
ini akhirnya menghasilkan gerakan tajdid yang membawa banyak perubahan di
Malaysia.Konsep tajdid pada dasarnya membawa kepada penghayatan dan usaha menghidupkan
semula kefahaman dan amalan Islam yang telah tercemar dengan budaya-budaya
barat.
Dalam konteks di Malaysia kemunculan
aliran tajdid ini telah membuka ruangan baru dalam memahami dan melaksanakan Islam di
Malaysia. Penjejahan yang berlaku dan
kemodenan yang dibawa oleh barat telah meniggalkan beberapa kesan yang amat
ketara yang boleh dilihat dalam masyarakat di Malaysia, antaranya ialah ideologi
skularisme dan budaya hidup kebaratan yang
tidak sesuai dan bertentangan dengan pendekatan dan cara hidup Islam. Hal ini merupakan kesan psikologi dari penjajahan yang berlaku di Malaysia, psikologi
penjajahan akan melahirkan masyarakat yang berjiwa hamba yang sentiasa melihat
kuasa penjajah sebagai the best.
Secara mudahnya masyarakat di Malaysia umumnya lebih cenderung memandang dunia
Barat sebagai kiblat kemajuan yang berlaku pada hari ini dan sentiasa
terikut-ikut dengan apa jua budaya-budaya yang cuba dibawa masuk oleh Barat.
Kemerdekaan yang dilaungkan saban
tahun sebenarnya hanyalah politik yang cuba dimainkan oleh dunia Barat, dalam
masa yang sama terus membiarkan masyarakat di Malaysia terus asyik dengan
kemajuan dan hiburan yang semestinya merupakan agenda dan modul era penjajahan baru dari Barat terhadap umat
Islam.
No comments:
Post a Comment